Forretningsorden for Etisk Juridisk Råd
§ 1
Etisk Juridisk Råd har basis i Rådets vedtægter som formuleret i § 20, i Danske Terapeuters vedtægt. Etisk Juridisk Råd skal følgelig:
- behandle klager fra brugere over den behandling, de har fået af foreningens medlemmer, herunder over manglende overholdelse af foreningens regelsæt for God Klinisk Praksis eller gældende lovgivning.
- behandle klager fra nuværende og tidligere medlemmer samt ansøgere om medlemskab og registrering vedrørende berettigelsen af foreningens afgørelser.
- yde rådgivning og vejledning med henblik på at sikre en høj etisk standard indenfor fagene og udøvelsen af disse. På eget initiativ kan Etisk Juridisk Råd tage spørgsmål om sådanne forhold op.
§ 2
Etisk Juridisk Råd konstituere sig selv, og der vælges en kontaktperson for Rådet.
Etisk Juridisk Råd kan i relation til rådgivning og vejledning ikke igangsætte eller påtage sig opgaver, som ikke er konfereret med sekretariatet og bestyrelsen.
§ 3
Klagebehandlingen skal foregå på et skriftligt grundlag. Klagen sendes skriftligt til sekretariatet i Odense.
Bekræftelse på modtagelse fra sekretariatet kan forventes senest to uger efter modtagelse af skriftlig klage. Sekretariatet sender omgående efter modtagelse klagen videre til Etisk Juridisk Råd.
§ 4
Behandling af klagen i Etisk Juridisk Råd vil ske inden for seks uger efter modtagelsen af den skriftlige klage, hvilket betyder, at klageren skal modtage et skriftligt svar pr. mail senest syv uger fra indsendelsen af sin klage.
§ 5
Etisk Juridisk Råd kan sanktionere overtrædelser af foreningens regler, herunder ved irettesættelse, fratagelse af medlemskab eller afregistrering.
§ 6
Afgørelser skal være skriftlige og velbegrundede. Der skal ske partshøring inden der træffes afgørelser. Der fastsættes en frist på 30 dage til opfyldelse af afgørelsen.
§ 7
Parterne skal efter anmodning have indsigt i det materiale, der indgår i sagen, og aktindsigt gives senest fire uger efter anmodningens modtagelse. Alle parter i sagen, Danske Terapeuters bestyrelse og sekretariat orienteres skriftligt om udfaldet af behandlingen af en klage.
§ 8
Der er adgang til genoptagelse af en sag, hvis der viser sig at være væsentlige ændringer i afgørelsesgrundlaget. Fristen for at søge genoptagelse af en afgørelse truffet af Etisk Juridisk Råd er to år fra sagsbehandlingen blev afsluttet eller afgørelsen vedrørende medlemskab eller registrering blev meddelt til den pågældende alternative behandler.
§ 9
Kontaktpersonen for Etisk Juridisk Råd indkalder til møde, når der skal behandles en sag. Kontaktpersonen vurderer, om der er tale om en ekspeditionssag, hvor man kan svare på baggrund af gældende regler eller lovgivning, om der er behov for et fysisk møde eller om det kan klares via telefon- eller online møde. Alle medlemmer i Etisk Juridisk Råd orienteres om alle indkomne sager og afgivne svar, såfremt de af en eller anden grund ikke har deltaget i beslutningsprocessen. Som hovedregel afholdes møder online.
§ 10
Der skrives referat fra alle møder og sagsbehandlinger. Selve afgørelsen i en sag skal stå i referatet. Referaterne er offentligt tilgængelige i anonymiseret form. Danske Terapeuters bestyrelse er berettiget til at offentliggøre en afgørelse, hvor klageren er anonym. Sekretariatet kan enten ved fotokopi eller elektronisk fremsende kopi af afgørelser, og kan til dækning af omkostningerne fastsætte et gebyr for udlevering af fotokopier.
§ 11
Hvis et rådsmedlem af en eller anden grund ser sig nødsaget til at træde ud af Etisk Juridisk Råd i en valgperiode, træder suppleanten ind i stedet og fungerer frem til den førstkommende generalforsamling, hvor der kan vælges et nyt rådsmedlem.
§ 12
Etisk Juridisk Råd er beslutningsdygtigt ved fuldtallighed. Såfremt et medlem er forhindret i at deltage, kan vedkommende indgive sin afgørelse på skrift.
Ved uenighed i Etisk Juridisk Råd, træffes Etisk Juridisk Råds afgørelser ved afstemning, og her gælder simpelt flertal. Hvis en afgørelse beror på en flertalsbeslutning, skal mindretallet i afgørelsen begrunde sin stilling.
§ 13
Etisk Juridisk Råds regnskab og budget godkendes på Generalforsamlingen. Der opkræves ikke gebyrer for klagebehandling.
§ 14
Et medlem af Etisk Juridisk Råd må ikke deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af en sag, i hvis udfald vedkommende har en individuel interesse, eller hvor der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække tvivl om vedkommendes upartiskhed.
§ 15
Medlemmer af Etisk Juridisk Råd er forpligtede til at iagttage tavshed med hensyn til forhold, som de i medfør af deres position bliver bekendte med, og hvis hemmeligholdelse ifølge sagens natur er påkrævet eller bliver foreskrevet af Danske Terapeuter. Tavshedspligten ophører ikke ved udtrædelse af Etisk Juridisk Råd.
§ 16
Etisk Juridisk Råds kontaktperson kan med de øvrige rådsmedlemmers tilslutning afvise sager, som ikke skønnes egnede til behandling ved Rådet. Afvisninger ledsages af en begrundelse sammen med oplysning om mulighed for at indbringe sagen for domstolene.
§ 17
Nærværende forretningsorden er vedtaget på Danske Terapeuters generalforsamling. Den kan kun ændres ved en ny generalforsamlingsbeslutning.
§ 18
- Etisk Juridisk Råds repræsentanter modtager honorar ifølge gældende regler. Honoraret afregnes løbende, og udbetales ikke bagudrettet.
- Etisk Juridisk Råd modtager transportgodtgørelse svarende til billigste transportmiddel.
- Udgiftsbilag med bilag fremsendes til sekretariatet senest to mdr. efter hvert enkelt møde.
Opdateret 17. april 2023 - Således vedtaget på generalforsamling afholdt den 25. marts 2023